أنت محتاج دكتور فالسوشيال ميديا أيوة دكتور :) تعالو نتكلم شوية عن الأنسان الطبيعي لما بيتعب بيروح لدكتور يعالجة. لكن دكتور عن دكتور بيفرق طبعاً في دكتور ممكن يقولك كشف ب 20 ج وممكن تكرر بعدها الدفع ل4 دكاتره بيصلحوا اللي بوظه أو أتلفه الدكتور اللي كشفه ب 20ج وتصرف 3 مرات أد اللي أفتكرت أنك وفرته. وفي دكتور شاطر ب 100 ج من أول علاج بيكتهولك بتخف على طول طيب أنت عايز تقول اية؟ :) وأيه علاقتة بكلامنا وموضوعنا؟ هقولك :) بتتصل بشركات سوشيال ميديا كتيرة بتعرض عليك باكدجات وأسعار كتيرة وفروقات كتيرة بس معانا أنت اللي هتختار حملتك. عايز تمولها بكام سواء 100 دولار أو 200 دولار .... اللي أنت عايزه باكدجاتنا بتعتمد علي حسب ميزانيتك ولينا نسبة ثابتة فقط هي 400 ج مثال بسيط يوضح كلامي: عميل أتفقنا معاه على حملة ب 100 دولار * 20 ج سعر البنك بيساوي 1800 ج + 400 ج عمولتنا = 2200 ج ........ يعني أقل من أي مبلغ ممكن تدفعه في الإعلانات التقليدية زي الجرائد والمجلات أو الوسيط. مهما كانت حملتك أنت اللي هتحدد الميزانية مش بس كدة هنوفرلك إدارة لصفحتك علي الفيسبوك لمدة شهر بسعر مخفض 600
Popular posts from this blog
علشان تبتدي صح لازم ... 1.يكون عندك فكره مبدئية لرؤية واضحه عن مشروعك ، شركتك. 2.نعمل دراسة سوق عن المنافسين ونفهم أستراتيجيتهم في التسويق ونحدد أستراتيجيه لينا على أساسها. 3.نبتدي نكتب خطة تنفيذية تسويقية ونجهز التفاصيل الخاصه بالخدمه أو المنتج. 4.نجهز التصميمات اللي هحتاجها ولازم نحط في الحسبان سياسات الصور على أي social media channel هنستخدمها وكمان لازم تكون في نفس مستوى أحترافية وشياكة المنافسين ويفضل تكون أحسن. 5.الموقع الألكتروني مهم جداً بالرغم أن معظم الناس مش مهتمه بيه ولكن هو هيدي مصداقية أكتر لشركتك / مشروعك وفي نفس الوقت ممكن تبيع من خلاله وفي نفس الوقت هيكمل دايرة الـ process للـ social media marketing. 6.تحديد ميزانية للأعلانات المدفوعه تكون مناسبه مع هدف الأعلانات وطموحاتك (هنكون حددنا العملاء المستهدفين في الخطه اللي أتكلمنا عنها فوق وبيتحدد بناء على الدراسه). 7.نحلل بيانات الأعلانات وأرقامنا بصوره أسبوعيه ونكتب تقرير شهري عن الإنجاز اللي أتعمل طول الشهر. 8.قبل ده كله لازم تكون مقتنع بأهمية التسويق لمشروعك / شركتك. 9.أحنا بقى اللي بنعمل كل الي فو
أشهر 5 أخطاء يقع فيها رواد الأعمال الجدد إعرفهم قبل ما تبوّظ مشروعك :D لو هتبدأ مشروعك أو بتفكر يبقى لازم تقرأ الخمس أخطاء دول قبل ما الدنيا تبوظ و تعكها :D 1.الأعتقاد بأن المنافسين أعداء: بلاش تبص للمنافسين على أنهم أعداءك، بالعكس بصلهم على إنهم من أهم مصادر العملاء بتوعك!. لأنك لو درست المنافسين بتوعك كويس هتعرف معلومات مهمة جداً عن العملاء و إزاي توصلهم و أيه طرق التسويق الناجحة لجذب العملاء. 2.المنتج بيبيع نفسه: :D جميل أنك تكون مؤمن بقوة و كفائة المنتج بتاعك، بس مش معنى كده أنك تفتكر أنه "المنتج المنتظر" و الغلطة دي بتقع فيها الشركات الكبيرة قبل الصغيرة. 3- التعامل الخاطئ مع الميديا: >_< غالباً بتلاقي رواد الأعمال بيتعاملوا غلط مع الميديا سواء في إختيار الوسيلة المناسبة في الميديا كوسيلة للتسويق أو حتى لما بيقابل حد عايز يعمل معاه تقرير صحفي عن مشروعه. 4.التغيير المستمر للإستراتيجية: :O جميل أنك تكون مطّلع على كل ماهو جديد وأنك تبقى بتعمل 100 حاجة في نفس الوقت Multitask ، بس ده في أي حاجة إلا التسويق لأنك عشان تعمل وعي awareness ويبقى ليك م
Comments
Post a Comment