السر في التسويق الصح مبدأياً كده لازم نعرف أن مكان ما بيكون فيه تجمعات للناس , مكان ما بيكون فيه # تسويق و # إعلان و # بيع و # شراء نقدر نعتبر ده أحد السنن الكونية في حياة البشر. عشان كده دايماً بيكون فيه أعلانات في كل مكان فيه تجمع للناس زي القنوات التلفزيونية و زي الأعلانات الموجودة في المترو و زي اليفط الأعلانية الموجودة في الشوراع. الفكرة كلها أن يكون فيه مكان فيه تجمع كبير من الناس. و هو ده بالضبط سبب ظهور التسويق الألكترونى أن الناس أصبحت متواجدة بشكل يومي أونلاين طول الوقت و عشان كده أصبح أصحاب المنتجات و الخدمات بمختلف أشكالها وأنواعها بيستخدموا التسويق الألكترونى للوصول لعملائهم و ده راجع لكذا سبب منها: 1.أمكانية أستهداف # العملاء المحتملين بدقة عالية حسب الأهتمامات و السلوك و السن و الجنس ... 2.سهولة قياس نتائج حملاتك الأعلانية و التعديل عليها. 3.سهولة التواصل مع المتابعين و قياس تفاعلهم مع منتجك أو خدمتك. 4.تكلفة أقل بكتير مقارنة بالوسائل التسويقية الأخرى. 5.بناء قاعدة من المتابعين الأوفياء لشركتك أو مشروعك و اللي مع مرور الوقت هيتحول جزء منهم لعملاء. 6.يعتبر أ
Popular posts from this blog
أشهر 5 أخطاء يقع فيها رواد الأعمال الجدد إعرفهم قبل ما تبوّظ مشروعك :D لو هتبدأ مشروعك أو بتفكر يبقى لازم تقرأ الخمس أخطاء دول قبل ما الدنيا تبوظ و تعكها :D 1.الأعتقاد بأن المنافسين أعداء: بلاش تبص للمنافسين على أنهم أعداءك، بالعكس بصلهم على إنهم من أهم مصادر العملاء بتوعك!. لأنك لو درست المنافسين بتوعك كويس هتعرف معلومات مهمة جداً عن العملاء و إزاي توصلهم و أيه طرق التسويق الناجحة لجذب العملاء. 2.المنتج بيبيع نفسه: :D جميل أنك تكون مؤمن بقوة و كفائة المنتج بتاعك، بس مش معنى كده أنك تفتكر أنه "المنتج المنتظر" و الغلطة دي بتقع فيها الشركات الكبيرة قبل الصغيرة. 3- التعامل الخاطئ مع الميديا: >_< غالباً بتلاقي رواد الأعمال بيتعاملوا غلط مع الميديا سواء في إختيار الوسيلة المناسبة في الميديا كوسيلة للتسويق أو حتى لما بيقابل حد عايز يعمل معاه تقرير صحفي عن مشروعه. 4.التغيير المستمر للإستراتيجية: :O جميل أنك تكون مطّلع على كل ماهو جديد وأنك تبقى بتعمل 100 حاجة في نفس الوقت Multitask ، بس ده في أي حاجة إلا التسويق لأنك عشان تعمل وعي awareness ويبقى ليك م
أنت محتاج دكتور فالسوشيال ميديا أيوة دكتور :) تعالو نتكلم شوية عن الأنسان الطبيعي لما بيتعب بيروح لدكتور يعالجة. لكن دكتور عن دكتور بيفرق طبعاً في دكتور ممكن يقولك كشف ب 20 ج وممكن تكرر بعدها الدفع ل4 دكاتره بيصلحوا اللي بوظه أو أتلفه الدكتور اللي كشفه ب 20ج وتصرف 3 مرات أد اللي أفتكرت أنك وفرته. وفي دكتور شاطر ب 100 ج من أول علاج بيكتهولك بتخف على طول طيب أنت عايز تقول اية؟ :) وأيه علاقتة بكلامنا وموضوعنا؟ هقولك :) بتتصل بشركات سوشيال ميديا كتيرة بتعرض عليك باكدجات وأسعار كتيرة وفروقات كتيرة بس معانا أنت اللي هتختار حملتك. عايز تمولها بكام سواء 100 دولار أو 200 دولار .... اللي أنت عايزه باكدجاتنا بتعتمد علي حسب ميزانيتك ولينا نسبة ثابتة فقط هي 400 ج مثال بسيط يوضح كلامي: عميل أتفقنا معاه على حملة ب 100 دولار * 20 ج سعر البنك بيساوي 1800 ج + 400 ج عمولتنا = 2200 ج ........ يعني أقل من أي مبلغ ممكن تدفعه في الإعلانات التقليدية زي الجرائد والمجلات أو الوسيط. مهما كانت حملتك أنت اللي هتحدد الميزانية مش بس كدة هنوفرلك إدارة لصفحتك علي الفيسبوك لمدة شهر بسعر مخفض 600
Comments
Post a Comment